Hvorfor din merkevare bør ta del i TikTok fra begynnelsen av 2023!

Veien til engasjement rundt din virksomhet er kort dersom du velger å gjøre de rette tingene. TikTok har utvidet sitt tjenestespekter og kan bidra til at du får en tredoblet visibilitet i løpet av året.

TikTok er blitt svært populært hos allmenheten, og er spådd til å vokse betraktelig i løpet av 2023.

Ekspertene har slått fast en felles enighet om at TikTok forblir den klare vinneren for året som kommer blant alle sosiale medieplattformer som finnes, og spår en enorm vekst i annonsører så vel som forbrukere.

Det er flere trender som bidrar til dette. I hovedsak er det sett i sammenheng med type funksjonalitet som blir benyttet hos de ulike aktørene, til måten sosiale medier i økende grad omfavner teknologi slik som utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Et område der TikTok idag er unikt posisjonert, og ikke minst blitt markedsleder i.

TikTok – Markedsleder og fjorårets største utfordrer

TikTok vil fortsette å dra nytte av de ulike svakhetene som finnes på tvers av andre digitale medieplattformer. Selv om TikTok først og fremst er er en SoMe-app, har de videreutviklet tjenestetilbudet sitt, og konkurrerer nå direkte om annonse-budsjetter som vanligvis har vært rettet mot en rekke digitale annonse-plattformer. Dermed konkurrerer de om budsjetter som ellers ville gått til Google eller Amazon. I tillegg konkurrerer de også om annonsekroner en merkevare i utgangspunktet kan bruke på Meta, Snap eller Twitter.

Når forbrukere selv har valgt å benytte seg av TikTok som sin go-to app for å se inspirasjon i alle mulige kategorier, samt følge utvalgte influencere, sier det litt om hvilken påvirkning dette har får de resterende aktørene. Dette har resultert i at mange av de historiske reklame-plattformene i økende grad har måttet stille seg bakerst i rekken. Det har også bidratt til å stille spørsmål til hvilken fremdrift vi kan forvente oss av de andre sosiale mediene, ettersom TikTok ofte dukker opp som mottakeren av innhold fra andre SoMe-app´ er.

2022 – Et vanskelig år for «de andre» SoMe-tjenestene

Tidlig i 2022 skrev The Wall Street Journal om Facebooks underskudd på 10 milliarder dollar. Metas problemer fortsatte gjennom hele året, med annonsekostnader og deres aksjefall som var gjennomgående.

Twitter opplevde under store deler av året store administrative endringer, som ga utslag på både brukeratferd og videreutvikling av sosiale medie appen.

Flere av de andre digitale plattformene som også har slitt har gjort det lettere for TikTok å dra nytte av etterspørselen hos merkevarer som er ivrige etter å investere der det er mest relevant potensiale.

Brukervekst og engasjement har frem til nå vist seg å være best på TikTok. I tillegg til at antallet TikTok-brukere stiger for hver eneste dag, befinner de seg nå på ca. 1 milliard aktive brukere, likevel er det nå anslått at de vil nå opp mot 1,8 milliarder aktive brukere innen slutten av 2023. Dette skyldes at TikTok-brukere utnytter appen på stadig nye måter.

Under pandemien har TikTok vært et reisemål for mange, men ikke bare for underholdning. TikTok har dermed utviklet seg fra å være en plattform for distraksjon, til en kilde med verdifull informasjon som til en viss grad kan sammenlignes med youtube.

Som Pew Research påpeker, får flere og flere amerikanere nyheter på TikTok, i motsetning til andre sosiale nettsteder som ser flatt engasjement eller stadig faller i aktive brukere.

Dette er sett i sammenheng med en økende brukeratferd av både AR- og VR-funksjoner som TikTok er unikt posisjonert for å benytte.

Det er kun noen få andre sosiale medieplattformer som har lignende funksjonalitet som Snapchat´s linser. I midlertidig har TikTok et fortrinn på dette området med tanke på generelle plattform premisser og forbrukernes forventninger som driver økt engasjement.

Hva har blitt mainstream?

Når vi bruker terminologien SoMe-testing, har AR- og VR-relaterte annonseformater blitt mainstream ved ikke lenger å bli ansett som «nytt på markedet» eller «prematurt».

Merkevarer forstår i økende grad mulighetene som finnes, hvordan de kan tilpasse innhold etter behovene deres, ikke minst måle effekten de oppnår. Det bidrar til stadig økt optimisme for TikTok på bekostning av ikke bare andre betalte sosiale medie plattformer, men også når det gjelder digitale reklame aktører i bredere forstand.

I løpet av de siste 12 månedene har det globale TikTok-fellesskapet redesignet underholdningen. De delte ekte personlige historier som førte ulike samfunn sammen, og som har hjulpet andre med å oppdage nye måter å tenke på. Merker i alle størrelser over hele verden – fra #TikTokMadeMeBuyIt-favoritter til globale bilprodusenter – har laget all slags innhold på TikTok for å engasjere lokalsamfunnene deres.

Hvorfor du bør annonsere dine produkter og varemerke på TikTok?

Det har aldri vært mer aktuelt enn nå å være synlig med ditt produktsortiment på TikTok. Dette kan visualiseres i form av interaktivt innhold der forbrukeren kan se og oppleve hva du kan tilby via videosnutten. Det kan også være kunder/influencere av dine produkter som anbefaler dette videre ved å vise bruken på en fornuftig eller gøyal måte. Mulighetene er mange nå som TikTok har blitt et mottak basert på hva seerne finner underholdende. Det viktigste er at det fanger oppmerksomhet og tillit.

Folk oppsøker meningsfylte og personlige erfaringer for blant annet personlige emner som folkehelse som belyser ulike utfordringer, og personlige vanskeligheter. TikTok-fellesskapet har inspirert til å lære og oppdage nye ting uten å bli stemplet feil.

Skapere bygger inn produktene sine i opplysende formater, og veileder personlig og ærlig som er med på å bygge tillit, og skaper trygge rammer for kunder ved kjøp av deres tjenester og produkter.

Hva kan du oppnå med din nettbutikk?

Du kan tredoble salget ved å kanalisere dine produkter via interaktive videosnutter. Produktene kan tagges i emne feltene, samt annonseres om ønskelig mot det segmentet dine produkter appelerer til. Du kan henge deg på virale trender og bli synlig for mange nye potensielle kjøpere som ikke kjenner til dine produkter fra før av. Få full innsikt i prognosene for 2023 nedunder slik at du kan kickstarte din business.

Hva er det neste?

Den 15. Desember lanserte TikTok «What’s Next 2023» rapport, som er den tredje årlige trend-prognosen de har lansert. Det er designet for å hjelpe markedsførere og merkevarer til å målrette innholdet. Rapporten skal hjelpe til med å forstå hva forbrukerne ønsker og hvilke brukermønster som vil endre seg det kommende året.

Fra humor til funksjonelle råd, vil rapporten fokusere på å gi deg en pekepinne på de mange kulturelle og virale kreftene som viser hvordan hver av disse kommer til live, og hva som er viktig for merkevarer i henhold til å lykkes på plattformen.

Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing for TikTok sa: «2022 var året hvor virksomheter innså at de ikke trengte å streve slik som de alltid har gjort tidligere». Med andre ord, det har åpnet opp for nye inntektskilder. Ideer og synspunkter rundt bruken av ulike produkter og varemerker på tvers av kulturelle bakgrunner, har blitt det nye på TikTok.

Neste år kommer vi til å se mer av dette, særlig med tanke på lokalsamfunnene våre som med tiden begynner å bli mer selvsikre, der de inspirerer til nye positive endringer sammen.

På bakgrunn av verdens situasjonen med økte levekostnader og de tilhørende utfordringene, indikerer «What’s Next-rapporten» trender som kan hjelpe til nye måter å oppnå suksess på i løpet av året.

Trend-prognosen er fordelt i tre ulike grupperinger. Dette er det TikTok rangerer som de fremste strategiene for 2023:

1. Interaktiv underholdning

2. Skape rom for glede

3. Samfunnsbygde idealer

 

Les mer og last ned rapport her: